برای مشاهده مشخصات هر استان بر روی ناحیه مربوط به آن در نقشه کلیک کنید

معرفی وبلاگ
تـنـیـده یـاد تـو در تــار و پــودم مـیـهـن ای مـیـهــن/ بـود لـبـریـز از عـشـقـت وجـودم میهن ای میهن/... *ضمن تشکر از بازدید شما کاربر گرامی، امید است توانسته باشیم ذره ای از زیباییهای تمام نشدنی میهن عزیزمان ایران را در این وبلاگ نشان دهیم. راهنمایی های شما بزرگواران، چراغ هدایتگر ما خواهد بود.*
صفحه ها
دسته بندی موضوعی
آرشیو
لینک دوستان
سایت های منبع و مرتبط
لوگوها











كد لوگوي میهن ما

ابزارها و برنامه ها






Google

در وبلاگ میهن ما
در كل اينترنت

تماس با ما

آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 12362941
تعداد نوشته ها : 714
تعداد نظرات : 19

PageRank Checking Icon

آذربایجان شرقی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
آذربایجان غربی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اردبیل
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اصفهان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
ایلام
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
بوشهر
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
تهران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
چهارمحال و بختیاری
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان جنوبی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان رضوی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان شمالی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خوزستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
زنجان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سمنان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سیستان و بلوچستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
فارس
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قزوین
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قم
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کردستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمانشاه
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کهکیلویه و بویراحمد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گلستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گیلان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
لرستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مازندران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مرکزی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
هرمزگان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
همدان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
یزد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما

ابزار هدایت به بالای صفحه

اسلایدر


مترجم سایت


استان هرمزگان داراي تاريخي با قدمت چند هزارساله است. بندرها و جزيره هاي هرمزگان در دوره هاي گوناگون پيش از اسلام از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است. درياي پارس يا درياي عمان وخليج فارس امروزي كه استان هرمزگان نيز در كنار آن قرار گرفته، از كهن ترين درياهاي جهان به شمار مي رود. هر چند درباره تاريخ ديرينه خليج فارس اطلاعات زيادي در دست نيست و اطلاعات موجود فقط بر پايه گمان و يا بر بر اساس افسانه هاي قديمي و اسناد تاريخي چون تورات، كتيبه هاي ميخي و آثار بر جاي مانده از دوران باستان است، ولي با وجود و بر اساس همين منابع، ساكنين نخستين خليج فارس كه حدود ۱۰ هزار سال پيش در خليج فارس زندگي مي كردند از سه شعبه تشكيل مي شدند كه عبارتند از: «دراويدها» كه از ساكنين مكران بودند و پس از تسلط بلوچ ها بر اين ناحيه، با نژاد بلوچ ها در آميختند، دومين شعبه،سامي ها، از ساكين كرانه هاي عربستان بودند و سومين شعبه، عيلامي ها، بودند كه در منطقه خليج فارس تا نزديكي بوشهر سكونت داشتند.
براساس تحقيقات به دست آمده؛ عيلامي ها از هزاره سوم پيش از ميلاد، صدها سال بر خليج فارس و جزيره هاي استان هرمزگان، به ويژه جزيره هاي قشم، كيش، لارك، لنگه و جاسك حكم راني كرده و از آن ها به عنوان راه ارتباطي براي بازرگاني با هند غربي و دره نيل استفاده مي كردند. طبق سنگ نوشته هاي بدست آمده، درياي پارس مورد توجه اقوام ساكن در «ميان رودان» بين ا لنهرين، چون آشوريها، اكدي ها و بابلي ها بوده و آنها رفت و آمد هايي در اين منطقه داشته ا ند.
در دوره مادها و به ويژه در زمان قدرت هووخشتره، مرز جنوبي ايران تا كرانه هاي جنوبي درياي پارس امتداد داشت. در اين زمان هرمزگان تابع ساتراپ يا استان درنگيانه و بخشي از كرمان بود. در افسانه ارتيره يا ارتيتراس نوشته اگاتارخيوس آمده است: «شاهزاده اي بنام اريتره يا ارتيتراس در سواحل خليج فارس – كه البته پژوهشگراني چون احمد اقتداري هر مز كهنه دانسته اند- در حال سفر به پاسارگاد بود كه در سيل قرار مي گيرد كه در نهايت با گله و رمه هايش وارد جزيره قشم شده كه در اين دوره خالي از سكنه بوده است. اين فرد سپس مردم سواحل را به جزاير راهنمايي مي كند.»
در زمان هخامنشي، به ويژه داريوش بزرگ، ايراني ها كم كم در سواحل و آب هاي درياهاي سياه و سرخ نيز نفوذ كردند. داريوش بزرگ، دريا سالار يوناني خود، «اسكولاخ يا اسكيلاس» را مامور بررسي كناره هاي درياي پارس كرد. اسكولاخ و همراهانش تمامي جزيره ها و سواحل درياي مكران، خليج فارس، درياي سرخ و درياي باختر را در طي كردند و به آگاهي هاي ارزنده اي دست يافتند. اين سفر دريايي از نظر بازرگاني و نظامي براي ايران سودمند بود و باعث برقراري وابسته گي بازرگاني ميان هندوستان و درياي باختر گرديد.
در دوره حكومت اشكانيان؛ اين دولت پس از غلبه بر سلوكي ها، استان هرمزگان را بر قلمرو خود افزودند و از درياي پارس و بين النهرين در مقابل روميان محافظت كردند.
ههچنين استان هرمزگان در زمان ساسانيان، از مراكز مهم داد و ستد و پيوند بازرگاني به شمار مي رفت.
در سال هاي اوليه حكومت اسلامي، سواحل هر دو طرف درياي پارس، از جمله استان هرمزگان به دست مسلمانان افتاد.  ابوهوريره، از ياران پيامبر (ص) در زمان عمر- خليفه دوم - پس از تصرف بحرين و قسمت هاي غربي خليج فارس با حمله به بخش هاي شرقي خليج فارس ، تمامي درياي پارس ، بنادر و جزيره هاي خليج را تصرف و بر قلمرو مسلمانان افزود .
ديلميان نخستين دودمان ايراني بودند كه پس از غلبه اعراب بر ايران، بار ديگر بر سراسر جزيره ها، بندرها و آب هاي استان هرمزگان و ديگر نقاط خليج فارس دست يافتند.
به ترتيب در سال هاي ۳۲۳ و ۵۳۴ هـ. ق، هرمزگان، عمان و بندرها و جزيره هاي آن، توسط علي ـ عمادالدوله ـ و احمد ـ معزالدوله ـ به قلمرو آل بويه ملحق گرديدند. حكومت آل بويه، در زمان عضدالدوله گسترش يافت و در تمام مدت حكومتشان، فارس و هرمزگان در قلمرو فرمانروايي آن ها بود.
پس از فروپاشي دولت ديلميان، سلجوقيان كرمان از سال ۴۵۴ تا ۵۸۳ هـ. ق، بر منطقه خليج فارس، از جمله استان هرمزگان و عمان تسلط يافتند. در دوران سلجوقي، از سوي فرمان روايان اين خاندان، حاكماني با عنوان«اتابك» به مناطق گوناگون ره سپار مي شدند. اتابكان فارس برعمان، بحرين و جزيره هاي خليج فارس و درياي عمان دست يافتند و تا سال ۶۶۱  هـ. ق، بر فارس و هرمزگان حكومت كردند. اما در همين سال، سلجوق شاه سلغري پس از شورش عليه هلاكو خان مغول، شكست خورد و در پي اين شكست، حكومت فارس، هرمزگان و تمامي منطقه خليج فارس به دست مغول ها افتاد.
تيمور لنگ، در سال ۷۸۵ هـ. ق، پس از تصرف سيستان با حمله به شهرهاي اصفهان، فارس، بوشهر، بندرها و جزيره هاي هرمزگان، اين شهرها را نيز به قلمرو خود افزود. تيموريان، تا سال ۸۷۳ هـ. ق، كه در ايران حكومت داشتند، خراج بندرها و جزيره هاي خليج فارس و درياي عمان را دريافت مي كردند.
مابين سپري شدن حكومت ايلخانان مغول و تشكيل حكومت تيموريان، حكومت هرمزگان و خليج فارس به دست خاندان مظفريان افتاد.
در سال ۹۱۳ هـ. ق، ناوگان پرتغالي ها به فرماندهي «البوكرك» با فتح مسقط، كه در آن زمان خراج گذار امير هرمز بود، با سيف الدين از اميران هرمز، به جنگ پرداخت و با شكست وي هرمز را تابع و خراج گزار پرتغال كردند. پرتغالي ها در جزيره هاي هرمز، كيش، بحرين، قشم، نابند و ساير جزاير خليج فارس، دفتر بازرگاني و چندين دژ نظامي ساختند. پس از مرگ آلفونسو دو آلبوكرك در ذيقعده سال ۹۲۱ هـ. ق، تا روزگار شاه عباس اوّل، در سال ۹۹۶ تا سال ۱۰۳۸ هـ. ق، حكومت پرتغال در درياي پارس از قدرت زيادي برخوردار بود و در اين مدت مراكز بازرگاني درياي عمان و خليج فارس يعني: كيش، چابهار، هرمز، مسقط، بحرين، قشم، جاسك به علت ناكارآمدي آنان رو به ويراني نهاد.
در دوران صفويه، در سال ۹۹۶ هـ. ق، شاه عباس اوّل صفوي، پس از جنگ با عثماني ها تصميم به آزاد ساختن جزيره هاي درياي پارس و بيرون راندن پرتغالي ها گرفت. در پي اين تصميم، شاه عباس، نه تنها توانست بحرين را آزاد سازد، بلكه جزيره هاي هرمز، كيش، قشم، بندرهاي جاسك، چابهار و لنگه را از پرتغالي پس گرفت.
با روي كار آمدن حكومت افشاريه؛ نادرشاه افشار، در سال ۱۱۴۶ هـ. ق، توانست با بيرون راندن افغان ها از ايران بر تمامي كرانه ها و جزيره هاي شمالي و جنوبي خليج فارس چيره شد. اما پس از مرگ نادر شاه، شورشي سراسر كشور را فرا گرفت و در گوشه و كنار سرزمين، مدعياني براي حكومت پيدا شد. ولي سرانجام در سال ۱۱۷۹ هـ. ق، كريم خان زند با سركوب مخالفان و مدعيان حكومت، بر سراسر فارس، جزيره ها و بندر هاي خليج فارس و در واقع سراسر ايران، دست يافت و كارهاي نيمه تمام نادر شاه را دنبال كرده و به پايان رسانيد.
خليج فارس بعد از جنگ جهاني اول، نه تنها به عنوان يك معبر دريايي تجاري بسيارمهم، بلكه به عنوان بزرگ‌ترين كانون نفت و منبع مهم رشد صنايع، اهميت اقتصادي و استراتژيكي فراواني يافت، به طوري كه كليه طرف هاي تجاري خارجي ايران به ويژه انگليس با تلاش فروان سعي مي كردند حضور فيزيكي خود را در خليج فارس حفظ كنند. موقعيت استراتژيكي استان هرمزگان، در دهه‌هاي بعدي نيز توجه ويژه به اين منطقه را براي دولت ها و كشورهاي خارجي الزامي مي ساخت.
در تقسيمات فعلي كشوري شهر بندرعباس مركز استان هرمزگان است. اين شهر يكي از مهم ترين مراكز استراتژيكي و تجاري ايران در جوار خليج فارس و درياي عمان است . بارانداز شهيد رجايي ، اسكلة عظيمي است كه بخش وسيعي از مبادلة كالاهاي تجاري بين ايران و ديگر كشورها از طريق آن صورت مي گيرد. بندر عباس از طريق راه‎هاي دريايي، راه آهن، جاده هاي ترانزيتي درجة يك و از طريق هوا به كلية مناطق داخلي و ديگر كشورهاي جهان مرتبط است.
تنگة هرمز، يكي از حساس ترين و حياتي ترين گذرگاه هاي آبي عصر حاضر، در قلمرو سياسي اين استان قرار دارد. اين تنگة هلالي شكل ۱۸۷ كيلومتر طول دارد. عمق تنگة هرمز به دليل شيب تند كف آن از قسمت شمال به جنوب متغير است، به طوري كه در نزديكي جزيرة لارك، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبي نزديك شبه جزيرة مًسنِدام ۱۸۰ متر است.


Share
X