برای مشاهده مشخصات هر استان بر روی ناحیه مربوط به آن در نقشه کلیک کنید

معرفی وبلاگ
تـنـیـده یـاد تـو در تــار و پــودم مـیـهـن ای مـیـهــن/ بـود لـبـریـز از عـشـقـت وجـودم میهن ای میهن/... *ضمن تشکر از بازدید شما کاربر گرامی، امید است توانسته باشیم ذره ای از زیباییهای تمام نشدنی میهن عزیزمان ایران را در این وبلاگ نشان دهیم. راهنمایی های شما بزرگواران، چراغ هدایتگر ما خواهد بود.*
صفحه ها
دسته بندی موضوعی
آرشیو
لینک دوستان
سایت های منبع و مرتبط
لوگوها











كد لوگوي میهن ما

ابزارها و برنامه ها






Google

در وبلاگ میهن ما
در كل اينترنت

تماس با ما

آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 10
تعداد نوشته ها : 4405
تعداد نظرات : 151

PageRank Checking Icon

آذربایجان شرقی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
آذربایجان غربی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اردبیل
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اصفهان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
ایلام
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
بوشهر
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
تهران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
چهارمحال و بختیاری
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان جنوبی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان رضوی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان شمالی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خوزستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
زنجان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سمنان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سیستان و بلوچستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
فارس
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قزوین
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قم
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کردستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمانشاه
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کهکیلویه و بویراحمد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گلستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گیلان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
لرستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مازندران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مرکزی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
هرمزگان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
همدان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
یزد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما

ابزار هدایت به بالای صفحه

اسلایدر


مترجم سایت


قواره بري
از ديگر تزيينات‌ كاربردي‌ در بناهاي‌ قديمي‌ سنندج، پنجره‌هاي‌ چوبي‌ با شيشه‌هاي‌ رنگي‌ است‌. جريان‌ رنگ‌ و نور در لابه‌لاي‌ گره‌ها و چفت‌ و بست‌ پيچان‌ نوارهاي‌ چوبي‌، فضايي‌ رويايي‌ و خيال‌انگيز در اتاق‌هاي‌ اين‌ ساختمان‌ها به‌ وجود مي‌آورد. قدمت‌ اروسي‌سازي‌ در سنندج‌ تقريباً به‌ 350 سال‌ پيش‌ مي‌رسد و نمونه‌هاي‌ موجود بر مهارت‌ كم‌نظير استادكاران‌ سنندجي‌ در اين‌ هنر، مهر تأييد مي‌گذارد.

Share

http://mihanma.persiangig.com/image/Kordestan/soghat.jpg

تعدادي از توليدات و هنرهاي سنتي مخصوصا صنايع دستي عبارتند از: فرش، گليم، سجاده، نمد و نيز زيورآلات دست ساز را مي توان نام برد. گفته مي شود پس از فرش، تخته نرد از مهمترين صنايع دستي توليدي در اين منطقه بشمار مي رود.

سوغات اين استان شامل  انواع صنايع دستي نيز مي باشد.

Share

نوروز خواني :
از اوايل اسفند ماه هر سال در اكثريت شهرهاي استان ، نوروزخوانان محلي با چوب دستي و كوله پشتي كه بر پشت خود مي گذاشتند با خواندن اشعار بر وصف نوروز، بهار را نويد مي دادند و به در خانه هاي مردم مي رفتند و مردم هم به فراخور توانايي مالي خود، انعامي به نوروزخوانان مي دادند. اين هداياعمدتا“ برنج، قند،حتي لباس، روسري و سكه پول بود تمامي افراد محل بر گرد نوروزخوانان مي آمدند و ورودشان را به فال نيك مي گرفتند .
در واقع « نو بهار » قبل از عيد، فراررسيدن عيد و بهار را نويد مي داد. آنها غالبا“ دو نفر بودند كه در كوچه و خيابان به راه مي افتادند و جلوي هر خانه اي اشعار مي خواندند : « صد سلام، صد عليك، صاحبخانه، سلام عليك، آمده تنه خدم، با عزت و حرمت، فردا روز قيامت، خدا بده رحمت و . . . »
 

چهارشنبه سوري :
 آخرين چهارشنبه ماه سال است كه مردم از كوچك تا بزرگ بر روي كوه وپاي آتش اشعار «‌زردي من از تو، سرخي تو از من »‌را مي خوانند و در اكثريت روستاهاي اين منطقه در همين هنگام شب كوزه هاي آب نمك را مي شكنند. زيرا معتقد بودند با خريد كوزه نو بركت خانه در سال نو بيشتر مي شود .
در اين شب برخي از دختران به همراه آينه اي به كوچه مي رفتند و سخن اولين فردي را كه از كنار او عبور مي كرد به عنوان نتيجه اعمال و آرزوهاي خود تعبير مي كنند.
قاشق زني در همين شب انجام مي گيرد. پسرها چادر به سر كرده، در دستي قاشق ودر ذستي ديگر ظرفي فلزي همچون كاسه مي گرفتند و جلو در خانه ها مي رفتند سپس قاشق را برظرف مي كوبند و خوردني طلب مي نمايند صاحبخانه در اين هنگام به جهت پيروي از سنن غالبا“ شكلات، شيريني يا قند را به آنها مي دهد .
 

مراسم آق آش :    
جشن 63 سالگي كه در ميان تركمن ها به ‹‹ آق آش›› (Ag-Ash ـ غذاي سفيد ) معروف است. از گذشته نسبتا دور در ميان آنها متداول بوده است در واقع هر يك از مردان تركمن كه به سن 63 سالگي مي رسيد به سبب رسيدن  به  سن پيامبر با دعوت از  نزديكان، آشنايان  و  دوستان جشني را با پخت  غذاي محلي  ‹‹ چگدرمه ›› ( برنج با گوشت ) بر پا مي كنند .
 

موسيقي :
موسيقي سنتي كتولي و تركمن از عمده ترين و شاخص ترين موسيقي هاي سنتي استان گلستان به شمار مي آيد همچنين در اين استان موسيقي سنتي مازندراني ، سيستاني نيز مرسوم و متداول مي باشد.
موسيقي سنتي تركمن:
نوازندگان تركمن را ‹‹ سازنده ›› ( يعني آن كه ساز مي زند ) و خوانندگان را باخشي  (baxshi) مي نامند. از آلات موسيقي تركمن مي توان به دو تار ( تامدرا )، كمانچه ( قجق  ـ  qejq ) ، قاووز ( QAVOOZ   )، تويتك( toitek  ) ( ني )، ويدي بوغين ( yedi boqin ـ ني هفت بند ) اشاره كرد اما مهمترين آنان دو تار و كمانچه محسوب مي شوند.
موسيقي در تركمن صحرا از دير باز به عنوان يك ركن معنوي در زندگي مردم منطقه حضور داشته و عمدتا بوسيله باخشي ها كه سند زنده تاريخ اين خطه هستند حفظ و اشاعه يافته است.

Share

موسيقي :
موسيقي سنتي كتولي و تركمن از عمده ترين و شاخص ترين موسيقي هاي سنتي استان گلستان به شمار مي آيد همچنين در اين استان موسيقي سنتي مازندراني ، سيستاني نيز مرسوم و متداول مي باشد.
موسيقي سنتي تركمن:
نوازندگان تركمن را ‹‹ سازنده ›› ( يعني آن كه ساز مي زند ) و خوانندگان را باخشي  (baxshi) مي نامند. از آلات موسيقي تركمن مي توان به دو تار ( تامدرا )، كمانچه ( قجق  ـ  qejq ) ، قاووز ( QAVOOZ   )، تويتك( toitek  ) ( ني )، ويدي بوغين ( yedi boqin ـ ني هفت بند ) اشاره كرد اما مهمترين آنان دو تار و كمانچه محسوب مي شوند.
موسيقي در تركمن صحرا از دير باز به عنوان يك ركن معنوي در زندگي مردم منطقه حضور داشته و عمدتا بوسيله باخشي ها كه سند زنده تاريخ اين خطه هستند حفظ و اشاعه يافته است.
 

موسيقي سنتي كتولي :
 اين موسيقي به لحاظ رايج و متداول بودن آن در ميان ساكنين كتولي شهرستان علي آباد بنام موسيقي كتولي معروف است. اساس ساختار آن مبتني  بر سه مقام آوازي به نام هاي هرائي، راسته مقام و كله كش است كه هر يك از اين مقامات در زمان هاي مختلف  بر حسب ذوق و استعداد هنري خوانندگان و نوازندگان به اشكال مختلفي اجرا شده است كه پس از شكل گيري و تثبيت به نام آن هنرمند، خوانده شده است كه از جمله آنان مي توان به مقام علي محمد صنم، يحيي گالش و حسنخاني اشاره نمود .

Share

پوشاك سنتي تركمن ها :
يكي از عناصر مهم فرهنگ مادي تركمن ها كه پويايي، اصالت و ارزش ذاتي و زيبايي ظاهري خود را در تمامي شرايط زماني و مكاني حفظ و زنده نگه داشته است، پوشاك مي باشد.اين پوشاك با زيور آلات سنتي مربوطه كه از رنگ هاي ويژه وزيبايي برخوردار است داراي تنوع و تعدد مطلوبي مي باشد كه نگاه هر بيننده اي را به خود جلب مي نمايد. پوشش آن بر حسب مقتضيات  جغرافيايي، شرايط اجتماعي، اقشار اجتماعي، سن افراد و وضعيت تاهل متفاوت است.
 

پوشاك زنان و مردان تركمن:
سرپوش زنان :
چاشوcasov: روسري ابريشمي نسبتا ضخيم زنان تركمن بوده است وبه رنگهاي قرمز و سبز با طرح هاي مربع شكل و خطوط افقي و عمودي در رنگ هاي متنوع است. اين سرپوش امروزه فقط در مراسم عروسي استفاده وبا آن سر و روي عروس را مي پوشانند.
 

سرپوش مردان :
تلپكTeLPeK:كلاهي معمولي كه از پوست بره سياه به نام قره گل تهيه مي شود و كم پشم و مجعد مي باشد اين نوع كلاه داراي شكل نيم دايره است و عمدتا جوانان از آن استفاده مي كردند. نوع ديگر آن از پوست گوسفند تهيه مي شودو معمولا مردان مسن و به اصطلاح ((ياشولي ها))(yasholi )از آن استفاده مي كردند.و به نام هاي پخور تلپك pokhur – telpek و سلكمه تلپك selkme telpek  نيزمي گويند.

Share

مهمترين شيريني هاي محلي ايام عيد نوروز در نزد مردم گرگان :
سرغلبيلي، حلوا ماج، كلومبو، قطاب، پادزاري، نون زنجفيلي و رشته به رشته .
 
كئي پلا  kai pela  : برنج، كدو زرد شيرين، روغن، نمك، فلفل و زردچوبه

اسفناج ته چين : اسفناج، گوشت گوسفند يا مرغ، رب انار، روغن، پياز، نمك ، فلفل، زردچوبه

مرجي پلا : برنج، گوشت چرخ كرده، عدس، رب گوجه، آب نارنج، نمك، فلفل، زردچوبه

گزنه آش : حبو بات ( نخود، لوبيا، عدس )، برنج، برگ گياه گزنه، سير داغ، ترشي آب انار، با قلا خشك، و سپس نمك و فلفل به آن اضافه مي كنند.

آش آبغوره : برنج، لپه، سبزي گشنيز و برگ اسفناج يا برگ چغندر ريز شده، پياز داغ، سير داغ، نعناع داغ، و سپس به آن نمك، فلفل و زردچوبه به آن اضافه مي كنند .

قرتو : در منطقه مينودشت قرلباش ها اين غذا ها را بصورت آبگوشت تهيه كرده و كشك به آن اضافه مي نمايند.

شيلان : اين غذا نيز توسط قزلباش ها تهيه مي شود و مخصوص روز عاشورا است . تركيبات آن عبارت است از گندم، گوشت، برنج و زردچوبه

ال زو ته چين : متداول ترين خوراك محلي مردم حوزه شهرستان علي آباد است كه ماده اصلي آن را نوعي گياهي وحشي كه در گويش محلي به آن ‹‹ ال زو ›› ( el zoo )  مي گويند، درست مي شود.

سير ته چين : برگ سير را همراه با روغن تفت مي دهند سپس لابلاي برنج آبكش شده مي گذارند. اين غذا عمدتا در فصل زمستان و در ميان اهالي منطقه علي آباد كتول رايج است.

Share

عواملي نظير تنوع اقليمي، وجود منابع طبيعي متعدد ( مانند جنگلها، رودها، دشت، صحرا و … )، نوع فعاليت اقتصادي مبتني بر كشاورزي و دامداري، وجود اقوام گوناگون بومي و مهاجر ( فارس، ترك، تركمن، قزاق، بلوچ، سيستاني، خراساني، شاهرودي، قزلباش، كرد ) و وجود هنرمندان و صنعتگران مستعد و با ذوق و سليقه اين استان سبب حفظ، احياء و توليد انواع هنرهاي سنتي در مناطق مختلف استان گلستان گرديده است. مهمترين آنها عبارتند از :

قاليبافي :

از قالي هاي معروف اين استان قالي تركمن مي باشد. تركمن ها در شكوفايي هنري اين خطه با الهام از محيط زندگي خود، آفرينش هاي مادي فراواني همچون قالي را به نسل امروزين انتقال داده اند. تركمن ها به قالي، ‹‹ هالي ›› مي گويند.
ماده اصلي فرش تركمن پشم است. زنان تركمن پشم را معمولا با رنگ هاي گياهي كه ثابت و زيبا بوده اند رنگ مي كردند. اما امروزه بسياري از آنها از رنگ هاي شيميايي استفاده مي كنند. تركمن ها در رنگ آميزي پشم بيشتر از رنگ هاي قرمز، سبز و زرد استفاده مي كنند. زمينه اصلي قالي رنگ قرمز است.قالي تركمن دست بافتي است پرزدار كه از طريق درگيري پرز و گره زدن بر تار و پود گذاري تهيه مي شود. آنها از گره متقارن استفاده مي كنند كه زمينه ي آن، مركب از تارهاي عمودي و پودهاي افقي است كه بعد از هر رج بافت، زده مي شود.

نمازليق/سجاده :

قاليچه كوچكي است كه براي بجاي آوردن نماز هاي 5 گانه در روز، بكار مي رود. ابعاد آن معمولا 120×80 يا 130 ×90 سانتيمتر است. سجاده با نقوش انتزاعي مثل درخت توت، جاي پاي شتر ( ماري گل ) و كعبه ي مسلمين بافته مي شود.

قارچين/پشتي :    

تركمن ها پشتي را ‹‹ قارچين ››  (qarchin  ) مي گويند و آن فرشينه اي است كه به نقوش مختلف مثل ‹‹ گلين بارماق، آق سو، قولپاقلي ››  بافته مي شود.

پلاس بافي :

قالي بدون پرز و از نوع فرشينه هاي گره دار است كه ‹‹ مخمل ›› و ‹‹ ماهوتي ›› نيز ناميده مي شود و در مناطق مختلف استان بويژه در حوزه شهرستان مينودشت، راميان، كلاله و شهرها و روستاهاي تركمن نشين بافته مي شود.

            http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/pelas28.jpg  http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/pelas6.jpg

گليم بافي :  

نوعي فرش بدون پرز است كه در ابعاد مختلف و مطابق سليقه بافنده، بافته مي شود و عمدتا براي پوشاندن اسب، زين اسب و خورجين به كار مي رود . اندازه بزرگتر آن جهت پوشاندن كف اتاق يا « اوي» (oy)  استفاده مي شود. نقش گليم معمولا با طرح هاي هندسي و خطوط مستقيم و شكسته، شكل مي گيرد.

نمد مالي :  

نمد عمدتا براي پوشش كف خانه بكار مي رود . نمد در ميان تركمن ها انواع مختلفي بر اساس نوع كاربرد آن دارد .

        http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/namad--4.jpg    http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/namad-2.jpg

ابريشم بافي  :
از حدود يك قرن پيش هنر و صنعت ابريشم بافي در مناطق شرق استان گلستان و متناسب با ويژگي هاي اقليمي بويژه در شهرستان هاي راميان، مينودشت و كلاله به فعاليت خود ادامه مي دهد. تهيه و توليد پارچه هاي ابريشمي مستلزم طي مراحل مختلف از جمله نوغانداري ـ نگهداري از تخم ابريشم جهت توليد پيله مي باشد.

جاجيم بافي  :
جاجيم دستبافي ضخيم و بدون پرز از جنس ابريشم، پنبه اي و داراي چله كشي بلند بوده و بصورت راه راه با
خطوط افقي در رنگ هاي متنوع و زيبا جهت مصارفي چون زير انداز، پادري، ليف و پشتي استفاده مي شود . مواد اوليه جاجيم بافي از پشم و پنبه بوده و ابزار مورد نياز براي آن چرخ ، شانه ، ماسوره ، ماكو و گورد مي باشد .

http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/jajim.jpg


سوزن دوزي  :
سوزن دوزي در استان گلستان عمدتا در ميان دو قوم تركمن و بلوچ مشاهده مي شود. سوزن دوزي در ميان اكثريت خانوادهاي ساكن در مناطق تركمن نشين از سابقه اي نسبتا طولاني برخوردار است آنها سوزن دوزي را با استفاده از رنگ هاي متنوع و شاد بر روي يقه، سر استين و حاشيه هاي جلوي پيراهن و روي سينه پيراهن هاي سنتي كه به ‹‹ دون ››  ( don  ) معروف است، انجام مي دهند.

http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/sozandozi-.jpg

Share
  • بخش شيريني : شيريني عسلي ، شيريني گردويي روسي ، حلواي زنجبيلي ، حلواي گردويي ، پيشمه ، پادرازي نون عيدي يا كلمبو ، قطاب پشت زيك كنجدي
  • بخش صنايع دستي : جاجيم ، پشتي تركمي ، فرش تركمني ، قارچين ، گليم ، گلدون ، پارچه هاي سوزن دوزي شده ، پارچه هاي ابريشم دوزي شده ، زيورالات تركمني ، آلات موسيقي ، شال و روسري تركمني

       http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/soghat3.jpg   http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/soghat2.jpg  http://mihanma.persiangig.com/image/Golestan/soghat3.jpg

Share

مراسم زار
مراسم خاصي كه براي بيرون كردن مرض از جسم بيمار اجرا مي شود.


مراسم قبله دعا 
 مراسم دعا براي باريدن باران در زمان خشكسالي برگزار مي شود.


مراسم زنبيل گردان 
 اين مراسم براي بچه 18 ماهه يا دو ساله كه هنوز راه نيفتاده است، انجام مي گيرد.


نوروز 
 مراسم سال شمسي در كشور ما هميشه توأم با رسمها و آداب خاصي مي باشد كه تنوع آن بسيار چشمگير است. نواحي مختلف ايران، همسو با تأثيري كه از فرهنگهاي مجاور گرفته اند، اين مراسم را كه اغلب بجا مانده از دوران باستان مي باشد، برگزار مي كنند. در منطقه مورد بررسي به نظر مي رسد بعلت نزديكي به خليج فارس و برگرفتن عناصري از فرهنگ كشورهاي عربي مجاور، خصوصأ پس از اسلام، اين مراسم خصوصأ نوروز به مرور كمرنگ تر شده و كمتر از مناسبتهاي مذهبي در يك سال قمري به آن توجه مي شود.


چهارشنبه سوري 
 مراسم شب چهارشنبه سوري عملأ در اين منطقه برگزار نمي شود و مردم عليرغم آشنايي با آن و دانستن مناسبت و ارتباط آن با عيد نوروز، آن را كمتر مورد توجه قرار مي دهند. در روزهاي قبل از عيد مردم در نواحي مختلف مراسم و آدابي دارند كه تحت عناوين مختلفي از قبيل روز دمور، روز نوروزي مرده ها يا روز سفره اموات به چشم مي خورد.


روز دمور ruze damur 
 در شهر رودان، چند روز قبل از آغاز سال جديد، خانواده ها همراه با كودكان و گاه اقوام نزديك خود به باغهاي مجاور شهر، خصوصاً نخلستانها رفته و ضمن صرف ناهار در آنجا به كمك طنابي كه از برگ درخت خرما بافته مي شود و چيلك chilak نام دارد، تابي به دو درخت خرما مي بندند كه به آن دمور مي گويند. كودكان با آن تا غروب بازي كرده و عصر هنگام همگي به خانه هايشان باز مي گردند. البته اين رسم امروزه كمتر انجام شده ولي در گذشته اكثريت غريب به اتفاق مردم آن را انجام مي دادند.


روز نوروزي مرده ها 
 در روستاي سياه مغان مردم يك هفته قبل از عيد سفره اي در خانه خود يا به شكل اشتراكي در منزل اقوام يا همسايگان مي اندازند كه به آن نوروزي مرده ها گفته مي شود. اين سفره كه به مناسبت يادبود اموات در آخرين روزهاي سال انداخته مي شود، شامل غذاهايي است كه هر كس به منظور خيرات براي اموات خود ريخته و در آن قرار مي دهد. يكي از اصلي ترين موادي كه جهت خيرات در اين سفره گذاشته مي شود، خرماي ماليده اي است كه از تابستان در مشك بدين منظور ذخيره مي شود. اين خرما همراه با باقلا پلو يا شير در اين روز صرف مي شود. در سفره نوروزي مرده ها شير كيسه اي (ماست چكيده) نيز مي گذارند. اين سفره پيش از اين بين ناشتائي و چاشت، بين صبحانه و ناهار، انداخته و مواد آن صرف مي شد. اما امروزه بعنوان ناهار خورده مي شود. اين مراسم در هر روزي غير از دوشنبه و چهارشنبه قابل اجرا مي باشد.


روز سفره اموات 
 در روستاي زيارت پير چوگان روزي تحت همين عنوان به چشم مي خورد. در اين روز كه ده روز قبل از مراسم آن انجام مي شود، هركس به فرا خور وضعيت مادي و اقتصادي اش براي خيرات اموات خود غذا يا ميوه و شيريني تهيه كرده و تمام روز در خانه خويش مراسم فاتحه و قرآن خواني برگزار مي كند. اين مراسم سرانجام با خوردن شام در منزل صاحب خانه پايان مي پذيرد.


خانه تكاني 
 مردم شهر رودان و روستاهاي تابع آن، چند روز قبل از آغاز سال نو شروع به خانه تكاني مي كنند. البته در بعضي نقاط مانند روستاي زيارت مردم خانه تكاني خود را اول پاييز انجام داده و ديگر براي نوروز اين كار را نمي كنند. خانه تكاني نوروزي همچون ساير نقاط كشور شامل شستن اشياي قابل شسشوي منزل و نيز گردگيري كلي خانه مي باشد.


جشن هاي مذهبي 
 جشن هاي مردمان استان هرمزگان به سه دسته جشن هاي ملي، خصوصي، محلي و مذهبي تقسيم مي شوند. جشن هاي مذهبي به همان جشن هاي رايج در سراسر كشور در ميلاد ائمه معصوم(ع) و مناسبت هاي مختلف مذهبي اطلاق مي شوند. جشن هاي مذهبي تحت عنوان مولودي در استان هرمزگان جشن گرفته مي شوند كه اين آيين ها در مسجد ها و مهديه ها انجام مي شوند. روزهاي مولودي‎ خواني كه در جزيره قشم برگزار مي‎شود، به ترتيب تولد حضرت پيامبراكرم (ص)، معراج پيامبر(ص) در شب ٢٧ رجب، عيد فطر در اول شوال و عيد قربان در دهم ذيحجه هستند. مردم استان هرمزگان پاي بند اصول دين اسلام بوده و به همين مناسبت، آداب و رسوم ايشان نيز بيش تر در حول و حوش مراسم مذهبي و برگزاري جشن‎ها و اعياد ديني قرار مي گيرند. رفتن قبله دعا نوعي مراسم باران خواهي اهالي استان هرمزگان است كه از مراسم قديمي مردم اين استان بوده و تاكنون نيز حفظ شده و براي اهالي جنبه تقدس پيدا كرده است. در سال‎هايي كه در استان و به خصوص در جزايري چون قشم؛ به‎موقع باران نمي‎بارد و آب بركه‎ها و چاه‎ها تمام مي شود و در دشت‎ها و صحراها، خشكي جاي سرسبزي و خرمي را فرا مي‎گيرد و درخت‎ها زرد مي شوند و كشاورزان قادر به كشت و كار نيستند و حيوانات علوفه و آب نمي‎يابند و انسان‎ها تشنه مي‎مانند، امام جماعت و پيشواي مذهبي قشم كه در عين حال مردي با تقوي و پرهيزگار است، به تكاپو افتاده و مقدمات رفتن مردم را به «مصلي» و اجراي مراسم «قبله دعا» فراهم مي‎سازد. اين مراسم براي طلب باران است.


زنبيل گردانيدن 
 رسم زنبيل گردانيدن نيز از آيين هاي مرسوم در استان هرمزگان است. در هرمزگان گاهي اتفاق مي‎افتدكه بچه‎اي در سن 18 ماهگي يا دو سالگي به اصطلاح محلي پا‎ نگرفته و راه نمي افتد. پدر و مادر طفل، براي راه افتادن بچه خود، يك روز بر و بچه‎هاي همسايه را خبر مي كنند و فرزند خودشان را در يك زنبيل كه با پوشال درخت خرما، درست شده ؛ مي گذارند و آن را به دست بچه‎هاي همسايه مي سپارند تا زنبيل محتوي بچه را به درب حداقل شش خانه ببرند. بچه ها با ترتيب خاصي دو طرف زنبيل را گرفته و در حالي كه زنبيل را مثل يك تخت روان حركت مي‎دهند با صداي بلند اين عبارت را مي خوانند: كندو پا نداره، خيرش بكن به كندو، تا كندو پا بگيره، كندو پا نداره ، خيرش بكن ... بعد با همان تشريفات زنبيل را به درب خانه‎هاي ديگر مي‎برند و عبارات بالا را دسته جمعي مي‎خوانند و اين كار در حدود دو ساعت طول مي‎كشد، در خاتمه مراسم دوباره زنبيل محتوي بچه را به خانه پدر و مادر طفل برگردانيده و بچه را تحويل مي دهند. اهالي عقيده دارند كه بعد از انجام چنين مراسمي، طفل پا مي‎گيرد و راه مي‎افتد.


رسم قرباني براي ريزش باران
 بر اساس يك رسم قديمي، همه ساله در استان هرمزگان به خصوص؛ جزيره قشم براي ريزش به ‎موقع باران و يا ريزش زودتر و بيشتر باران، تعداد قابل توجهي گوسفند قرباني مي‎كنند و گوشت آن‎ها را به صورت خورش درآورده و به همراه برنج بين مستمندان توزيع مي‎نمايند. مراسم در بيرون شهر صورت مي گيرد و پيش از هر كاري اهالي به خواندن نماز مي‎ايستند و سپس گوسفندها را ذبح مي‎كنند، هم زمان با فراهم كردن مراسم قرباني، آب انبارهاي خود را كه در محل به نام بركه معروف است؛ تخليه و تميز كرده و منتظر ريزش باران مي مانند.

Share

به سبب ساحلي بودن استان هرمزگان و محدود بودن كشاورزي و دام داري، ماهي و ميگو سهم عمده اي در خوراك مردم اين استان ايفا مي كنند. غذاهاي محلي و سنتي از مهم ترين جاذبه هاي اجتماعي به شمار مي روند. تقريباً همه خوراك هايي كه در اين استان تهيه و طبخ مي شوند، ريشه در طبع محلي مردمان هرمزگان دارد. انواع قليه رايج ترين غذاي محلي استان به شمار مي آيند. «قليه» يك واژه عربي است و مفهوم عام آن نوعي خوراك است كه از گوشت درست مي كنند. در نواحي ساحلي منظور از قليه؛ خورش ماهي و ميگو است. قليه انواع مختلفي دارد كه قليه اسفناج، بادنجان، كدو ترش، برنج، به، هويج، پيتي، سغدي، قليه ماهي، قليه ميگو، كباب ميگو، آبگوشت ماهي، شينسيل ميگو، دم پخت ماهي، ماهي شكم گرفته، كباب ماهي، ته چين ماهي، ماهي برشته، كوفته ماهي، ماهي شور پلو، عرق گير ماهي، پلو ماهي، حواري ماهي، ماهي تنوري، گوشت سرخ كرده، ته چين گوشت، كتلت گوشت، كتلت خرچنگ، جريش، مضروبه، برنج مچبوس، مرگوك، رنگينه، سوراغ، مهياوه، ماموسه و پاكوره از جمله برخي از آن ها هستند. برخي ديگر از انواع غذاها چون: دلمه برنج، دلمه برگ مو، خوراك چغندر، خوراك سيب زميني، خوراك فاسوليا ، گنمه، دم پخت ماش، خورشت جگر، خورشت گل كلم، خورش كلم پيچ، خورش لوبيا سبز، خورش بادمجان، دال عدس، حلواي عسلي و ... از ديگر غذاهاي محلي اين منطقه به شمار مي آيند.

قليه ماهي 
 يكي از غذاهاي خوشمزه و معروف جنوب كشور، قليه ماهي است كه ممكن است به روشهاي مختلفي طبخ گردد. يكي از روشهاي متداول آن اين است كه: پياز و سير را رنده و يا خيلي ريز خرد كرده و آنها را سرخ مي كنند. سپس زردچوبه و سبزي ماهي (گشنيز و شنبليله) را اضافه مي كنند سپس ماهي را كه ممكن است هوور، شورت و يا سنگسر باشد و قبلاٌ نمك زده شده است، به سير و پيلز و سبزي ماهي اضافه كرده و سرخ مي كنند تا به روغن بيافتد. در اين مرحله تمر هندي را در آب گرم حل كرده، صاف مي نمايند و لين آب تمر را به ماهي مي افزايند گاهي به مقدار كمي (يك قاشق غذا خوري) آرد نيز به آن اضافه مي كنند و مي گذارند تا كاملاًجا بيفتد.

هواري ماهي ( پلو ماهي )
در اين نوع غذا مي توان از انواع ماهي ها استفاده كرد ولي بيشتر از ماهي هوور استفاده مي شود كه: ماهي سرخ شده با سير و پياز را با لوبياي پخته شده مخلوط كرده و در لا به لاي برنج آبكش شده دم مي كنند و يا به صورت كته يا دم پخت طبخ مي شود. در نوع دوم هواري مقداري سبزي ماهي (گشنيز و شنبليله) و كمي شبت را با سير و پياز سرخ كرده و ماهي را به آن اضافه مي نمايند و بقيه مراحل مشابه فوق طي مي شود. در انواع هواري از ماهي شوري استفاده مي گردد.

ماهي شوري
 براي تهيه مهي شوري ماهي هوور را به صورت خام قطعه قطعه كرده و يا ورقه ورقه مي كنند و با نمك زياد در ظرف پلاستيكي و يا حلبي مناسبي گذاشته، درب آن را مي بندند (براي معطر شدن آن مي توان پوست نارنج را به آن اضافه نمود ) و براي مدت طولاني در بيرون ار يخچال آن را نگهداري مي كنند. نكته اي كه بايد در تهيه ماهي شوري رعايت كرد اين است كه از بكار بردن قاشق، ظرف و يا دست چرب پرهيز نمود و ظرف در بسته را براي مدت دو روز در برابر آفتاب قرار داد تا ماهي خودش آب بيندازد.

 كتلت ماهي 
 براي تهيه اي غذا از ماهي مومغ استفاده مي كنند. ابتدا ماهي را كاملاً تميز كرده و سپس بخارپز مي كنند و پس از جدا كردن تمامي تيغ ها، با سير و پياز و سبزي، ماهي را چرخ كرده سپس با تخم مرغ و نمك و فلفل و زردچوبه و كمي و كمي آرد خمير مايه كتلت را تهيه نموده و سپس مانند كتلت گوشت در روغن سرخ مي نمايند.


انواع ترشي
ترشي شيرين انبه 

 انبه نارس را براي تهيه ترشي پوست كنده مثل سيب زميني قاچ زده و با نمك فراوان در ظرفي مي ريزند و پس از مدت 24 ساعت آن را آبكش مي كنند و در صورت شور بودن اين كار را با سركه انجام مي دهند و سپس سركه را با شكر (به ازاء هر ظرف سه ليتري سركه يك ليوان و نيم شكر) به مدت 10 دقيقه مي جوشانند. سپس انبه را با گشنيز، فلفل و در صورت تمايل كمي خردل به سركه اضافه مي نمايند. در اين نوع ترشي مي توان از سير يا كشمش و بادام هم استفاده كرد 
ترشي انبه با تمر هندي و رب گوجه فرنگي 
 ابتدا تمر هندي را در سركه حل كرده و آن را صاف مي كنند، سپس رب گوجه فرنگي را به آن اضافه مي نمايند ( به ازاي سه لستر سركه يك كيلوگرم تمر، يك كيلوگرم رب گوجه فرنگي) سپس انبه را كه مطابق روش گفته شده آماده نموده اند به آن اضافه كرده و در صورت غليظ بودن كمي سركه به آن مي افزايند.
ترشي با پوست انبه 
 انبه را با پوست دو برش زده به طوري كه قاچ هاي آن جدا نشده و شكل آن حفظ شود سپس نمك مي زنند. پس از مدت 24 ساعت در هر انبه يك حبه سير مي گذارند و در ظرف چيده روي آن سركه مي ريزند و مي گذارند تا جا بيفتد. ماهي ماده غذايي مفيدي است كه در مناطق شمالي و جنوبي كشورمان يعني مناطقي كه در كنار دريا واقع شده اند جزو مواد اصلي و اساسي برنامه غذايي مردم اين مناطق محسوب مي شود. ماهي داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست و اين ويژگي مخصوص ماهي كه آن را بين ساير مواد غذايي حائز اهميت خاص ساخته است، نوع چربي موجود در آن است. ماهي محصولات دريايي با وجود آن كه جزو مواد غذايي حيواني هستند، ملي از نظر تركيب چربي با ساير مواد حيواني متفاوتند. چربي موجود در مواد غذايي حيواني به طور عمده حاوي تركيباتي به نام اسيد هاي چرب اشباع شده هستند كه اين تركيبات موجب بالا بردن كلسترول و ساير چربي هاي نامطلوب خون مي شوند.بنا بر اين افراط در مصرف چربي هاي حيواني، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهايت منجر به سكته هاي قلبي و مغزي مي شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسيدها ي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي در سلامت انسان به عهده دارد و در پيش گيري از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده اي به عهده دارد. ماهي از منابع بسيار خوب پروتين محسوب مي شود. پروتين موجود در ماهي از نظر كميت و كيفيت قابل توجه است، بدين معني كه پروتين موجود در ماهي به شكلي است كه به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب مي شود و به طور تقريباٌ كامل در بدن به مصرف مي رسد ماهي يكي از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازي و همچنين در حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروب ها نقش مهمي به عهده دارد. آهن موجود در ماهي به گونه اي است كه جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبي در بدن به مصرف مي رسد علاوه بر آن آهن موجود در ماهي، جذب آهن منابع گياهي را هم افزايش مي دهد بنابر اين نقش مهمي در پيشگيري از كم خوني ناشي از فقر آهن به عهده دارد همچنين ماهي حاوي مقدار قابل توجهي ويتامينهاي گروه B، روي، فلوئور، يد و فسفر مي باشد كه هر كدام در رشد و سلامت كودكان، نوجوانان و بزرگسالان اهميت بسزايي دارد.

Share
X