برای مشاهده مشخصات هر استان بر روی ناحیه مربوط به آن در نقشه کلیک کنید

معرفی وبلاگ
تـنـیـده یـاد تـو در تــار و پــودم مـیـهـن ای مـیـهــن/ بـود لـبـریـز از عـشـقـت وجـودم میهن ای میهن/... *ضمن تشکر از بازدید شما کاربر گرامی، امید است توانسته باشیم ذره ای از زیباییهای تمام نشدنی میهن عزیزمان ایران را در این وبلاگ نشان دهیم. راهنمایی های شما بزرگواران، چراغ هدایتگر ما خواهد بود.*
صفحه ها
دسته بندی موضوعی
آرشیو
لینک دوستان
سایت های منبع و مرتبط
لوگوها











كد لوگوي میهن ما

ابزارها و برنامه ها






Google

در وبلاگ میهن ما
در كل اينترنت

تماس با ما

آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 12375485
تعداد نوشته ها : 714
تعداد نظرات : 19

PageRank Checking Icon

آذربایجان شرقی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
آذربایجان غربی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اردبیل
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اصفهان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
ایلام
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
بوشهر
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
تهران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
چهارمحال و بختیاری
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان جنوبی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان رضوی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان شمالی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خوزستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
زنجان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سمنان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سیستان و بلوچستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
فارس
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قزوین
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قم
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کردستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمانشاه
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کهکیلویه و بویراحمد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گلستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گیلان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
لرستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مازندران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مرکزی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
هرمزگان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
همدان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
یزد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما

ابزار هدایت به بالای صفحه

اسلایدر


مترجم سایت


ميرزا محمد مرتضوي
ميرزا محمد فرزند ميرزا باباي سنخواستي در سال ‪ ۱۳۰۳‬هجري قمري در شهر بجنورد پا به عرصه حيات گذاشت. وي تحصيلات مقدماتي را نزد پدرش فرا گرفت و براي كسب علوم ديني راهي مشهد شد. درگذشت پدر باعث شد تحصيلات را ناتمام رها كند و به بجنورد باز گردد. وي امامت جماعت مسجد فاطمي كنوني را عهده‌دار بود و اقدام به داير كردن محضر نمود. ميرزا محمد مرتضوي از روحانيان بنام زمان خويش بود كه با حكام محلي بجنورد در دوره قاجار سر ستيز داشت. ميرزا محمد به سبب مخالفت با حكومت به مدت دو سال به مشهد تبعيد شد و در دوره كشف حجاب رضاخاني جزو معدود روحانياني بود كه با لباس روحانيت در مجالس و محافل حضور مي‌يافت. ميرزا محمد در سن ‪ ۶۲‬سالگي در سجده نماز دچار سكته قلبي شد و دعوت حق را لبيك گفت. پيكر او در صحن نو و در جوار مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.

موسوي بجنوردي
زين‌العابدين فرزند سيد علي اصغر موسوي بجنوردي، در حدود سال ‪ ۱۳۳۱‬ه.ق. در روستاي خراشاي شهرستان جاجرم ديده به جهان گشود. او برادر كوچك آيت‌الله ميرزا حسن بجنوردي بود و تحصيلات خود را در بجنورد و مشهد پي گرفت سپس به خراشا بازگشت. او عالمي فاضل و پرهيزگار بود و به "ميرزا عابد" شهرت يافت. وي در خراشا به تعليم طلاب همت گذاشت و در سن ‪ ۶۲‬سالگي در همانجا فوت كرد.

سيد رضا هاشميان
سيد رضا هاشميان فرزند ميرزا محمد در سال ‪ ۱۲۸۰‬ه.ش. در روستاي خراشاي شهرستان جاجرم زاده شد. او مقدمات فقه و اصول و ادبيات را نزد دايي خويش ميرزا عبدالحي از علماي خراسان فرا گرفت، سپس عازم مشهد گرديد و در آنجا به تكميل مدارج علمي و كسب فيوضات معنوي پرداخت و محضر درس اساتيد بزرگي همچون آيت‌الله حاج حسين قمي، آقازاده خراساني و اديب نيشابوري را درك كرد. او در سن ‪ ۳۰‬سالگي از آيت‌الله نائيني اجازه اجتهاد دريافت كرد و در شمار اساتيد برجسته حوزه درآمد. فضلاي بسياري در مجلس درس او حضور مي‌يافتند. سيد رضا هاشميان در سال ‪ ۱۳۳۶‬ش. به تهران رفت و در دانشكده معقول و منقول (الهيات) به تدريس و تحقيق پرداخت و دوره‌هاي عالي فقه، اصول، ادبيات، منطق و فلسفه را مكرر تدريس نمود. وي بر اثر بيماري در ‪ ۲۹‬بهمن ‪ ۱۳۵۴‬به ملكوت اعلي پيوست و در بهشت زهرا مدفون گرديد. اشعاري از او باقي مانده است.
 

حسام‌الدين (شمس‌المعالي) همامي
حسام‌الدين شمس‌المعالي فرزند ميرزا محسن امام جمعه در سال ‪ ۱۳۱۴‬ه.ق ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را در مدرسه ادب تهران گذراند و از دارالفنون فارغ‌التحصيل شد. علوم مذهبي و فقهي را در محضر پدر و علماي وقت فرا گرفت و مدتي نيز فلسفه و عرفان را آموخت و در رشته طب نيز مطالعاتي انجام داد. حسام‌الدين براي تحصيل علوم جديد به روسيه سفر كرد و در تفليس تحصيلات خود را تكميل نمود. پس از روي كار آمدن پهلوي، رضاخان به عده‌اي از روحانيان مشهور آن روزگار، از جمله شمس‌المعالي مقامات عالي رتبه مملكتي را پيشنهاد كرد اما شمس‌المعالي از قبول رياست ديوان عالي كيفر امتناع ورزيد، با اينكه وي از عهده امتحانات وزارت معارف و اوقاف وقت برآمد و تاييديه و مجوز تحصيل در علوم ديني را داشت.

به دليل تعصب بسيار نسبت به حفظ لباس روحانيت و مخالفت با كشف حجاب، با خانواده‌اش به بجنورد مهاجرت كرد و در جنوب غربي بجنورد در روستاي محمدآباد به دور از درگيريهاي سياسي اقامت گزيد و در آنجا به كشاورزي پرداخت. شمس‌المعالي علاوه بر انجام امور ديني در روستا، با داروهاي سنتي و سررشته‌اي كه از طب داشت به معالجه بيماران نيز مي‌پرداخت. با اينكه زبان مادري او كردي نبود به زبان كرمانجي توجه خاص داشت و كتابي در دستور زبان كردي گويش بجنورد تاليف نمود.  اين روحاني وارسته در سال ‪ ۱۳۲۵‬ش. در ‪ ۵۲‬سالگي بر اثر بيماري زخم معده به طور ناگهاني ديده از جهان فرو بست.
 

آيت‌الله ذبيح‌الله ذبيحي
معروف به قوچاني در سال ‪ ۱۲۸۸‬ه.ش. در روستاي خيرآباد از توابع شهرستان فاروج به دنيا آمد و تحصيلات حوزوي خود را در نزد اساتيدي چون آيت‌الله ضياع عراقي، آيت‌الله نائيني، سيد ابوالحسن اصفهاني، حاج حسين آقا قمي، حاج آقاي كمپاني و ...گذراند. وي در سير و سلوك نيز استاد بود و در سال ‪ ۱۳۷۲‬ه.ش. به رحمت حق رفت.

سيد اسماعيل ملائكه
سيد اسماعيل ملائكه فرزند سيد حسن ملائكه در تاريخ ‪ ۱۲۷۸‬ه.ش در روستاي صفدر آباد از توابع شهرستان فاروج به دنيا آمد. در كودكي پدر و مادر خود را از دست داد و در همان سنين كودكي سرپرستي دو خواهر خود را بر عهده گرفت. به همت اهالي صفدرآباد در سال ‪ ۱۲۹۵‬براي تحصيل علوم ديني به قوچان رفت. پس از طي دوره مقدماتي به شهر مشهد عزيمت نمود و در آنجا از محضر اساتيدي چون اديب نيشابوري و حاج شيخ هاشم قزويني تحصيل علم كرد و پس از اتمام دروس مقدماتي درس خارج را فرا گرفت. در سال ‪ ۱۳۰۵‬از مشهد به محل سكونت خود براي خدمت به حوزه به شهرستان فاروج برگشت.

از سال ‪ ۱۳۲۵‬امام جماعت مسجد جامع فاروج و صفدرآباد بود كه در تمام اين ايام از ‪ ۱۳۲۵‬تا ‪ ۱۳۶۵‬به طور منظم نماز جماعت برگزار مي‌نمود. او در سال ‪ ۱۳۴۲‬عضو موسس حوزه علميه محموديه شد و حوزه علميه بوسيله ايشان مديريت مي‌شد.  وي در زمان حياتش نماينده تمام مراجع زمان خودشان از جمله امام(ره)، آيت الله خويي و ... بود. اين عالم بزرگوار در ‪ ۱۷‬رمضان ‪ ۱۳۹۵‬ق. وفات يافت.

شيخ عبدالله ابراهيمي‌نژاد معروف به شيخ عبدالله ريزه‌اي
شيخ عبدالله ريزه‌اي فرزند نورمحمد در سال ‪ ۱۳۱۴‬در قريه ريزه از توابع شهرستان فاروج به دنيا آمد. در همان اوان كودكي و پس از فرا گرفتن قرآن به شيوه مكتبي نزد پدر كه معلم قرآن روستا بود براي ادامه تحصيلات فارسي و جامع‌المقدمات به روستاي سنگلي رفت و نزد مرحوم شيخ محمد سنگليكي آموزش ديد و از آنجا به مشهد رفت، چند سالي در مشهد به تحصيلاتش ادامه داد و بعد از آن عازم نجف اشرف شد و از دروس آيات عظام آنجا بهره گرفت. وي بعد از تكميل تحصيلات در نجف اشرف به شهر قوچان براي خدمت و بحث و درس بازگشت و در سال ‪ ۱۳۴۸‬با توجه به وجود وهابيت در قوچان و درگيري وهابيت و شيعه، مبارزه با وهابيت را آغاز كرد. به گفته يكي از بزرگان او در زمان خودش تنها كسي بود كه براي حفظ اعتقادات علويان و شيعيان توانست در برابر آنان بايستد. شيخ عبدالله در سال ‪ ۱۳۵۲‬به طرز مشكوكي از دنيا رفت كه شايع است به دست وهابيت مسموم و شهيد شد. وي در صحن حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شده است. 

ميرزا محمد حسن شيرواني
از علما و محققان معروف شيروان دوره صفويه و متوفي ‪ ۱۰۹۸‬ه.ق. است. از ايشان ‪ ۴۸‬اثر علمي و ادبي باقي مانده كه "تاليفات حاشيه معالم الاصول و شرح حكمت‌العين" از جمله آنهاست.حجت‌الاسلام حاج ميرزا محمد مجتهدي شيرواني از علماي معروف شيروان و از هم دوره‌هاي درسي حضرت آيت‌الله كفايي است. چندين جلد كتاب به صورت دست نويس در مسايل ديني از ايشان باقي مانده است.
 

شيخ حسن شكراني
شيخ حسن شكراني از علماي شيعه معاصر در سال ‪ ۱۳۲۷‬در روستاي كوران اسفراين متولد شد. او تحصيلات خود را در سبزوار و در مدرسه فصيصيه به مدت ‪ ۱۰‬سال به پايان رساند. وي از شاگردان مورد تمجيد آيت‌الله فقيه سبزواري بود. ايشان براي ادامه تحصيل عازم مشهد مقدس و تهران شد و در محضر بزرگان كسب فيض نمود. او مدتي در مشهد مقدس به تدريس مشغول بود كه بعد از قضيه كشف حجاب و فاجعه مسجد گوهرشاد و فشارهاي رضا شاه به زادگاه خود برگشت. وي دست نوشته‌هاي بسياري راجع به تاريخ اسفراين، اقوام و فرهنگ و غيره دارد.

شمس‌الدين محمد بيدوازي
در سال ‪ ۱۲۶۷‬ه.ق. در روستاي بيدواز اردغان چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي خود را در مكتب‌خانه‌هاي اين روستا به پايان برد و براي ادامه تحصيل عازم بارگاه ملكوتي امام علي (ع) شهر نجف شد و ‪ ۱۶‬سال در اين شهر در خدمت علماي شيعه كسب فيض نمود. ايشان در علوم قرآني، حديث و ادعيه مطالبي نوشته و در اختيار جويندگان دانش قرار داده است.

ميرزا بيدوازي
ميرزا بيدوازي فرزند موسي‌الرضا از علماي قرن سيزدهم هجري است. وي در روستاي بيدواز اردغان اسفراين متولد و در همان روستا در مكتب‌خانه تحصيلات خود را به پايان برد. او علاوه بر تحصيل در حوزه علوم ديني، خطي بسيار خوش داشته و حدود ‪۱۹۹‬ جلد قرآن با خط وي باقي مانده است. وي حدود ‪ ۱۲۰‬سال عمر كرد و بعد از فوت در مشهد مقدس در جوار حضرت علي بن موسي‌الرضا(ع) دفن شد.  

 

 شيخ فضل‌الله آل شيخ 
شيخ فضل ا... آل شيخ از برجسته ترين واعظان بجنورد در زمان خود بود وي به نهج البلاغه احاطه كامل داشته و هميشه در اغاز هر وعظ خطبه هايي از آن را قرائت و تفسير ميكرد.او در مجالس وعظي كه در عشق آباد تركمنستان تشكيل ميشد نيز شركت ميكرد . شيخ فضل ا... آل شيخ در مشهد مقدس اقامت داشت و در سال 1340 هجري شمسي در همانجا مرحوم گرديد.

شيخ مرتضي بجنوردي از زهاد و مقدسان شهر بجنورد
 حاج شيخ محمد شريف در كتاب گنجينه دانشمندان مينويسد : از بجنورد دانشمندان بزرگي برخاسته اند كه از انهاست مرحوم آيت ا... حاج شيخ محمد تقي بجنوردي و فرزند مرحومش آيت ا... حاج شيخ مرتضي بجنوردي حاج شيخ مرتضي فرزند محمد تقي بجنوردي از زهاد بود و مقدسين به وي اعتقاد داشتند و با او نماز ميخواندند . شيخ مرتضي در مشهد سكونت داشت و در محرم سال 1350 در همانجا وفات يافت و در كنار پدرش مدفون گشت.


Share
X