برای مشاهده مشخصات هر استان بر روی ناحیه مربوط به آن در نقشه کلیک کنید

معرفی وبلاگ
تـنـیـده یـاد تـو در تــار و پــودم مـیـهـن ای مـیـهــن/ بـود لـبـریـز از عـشـقـت وجـودم میهن ای میهن/... *ضمن تشکر از بازدید شما کاربر گرامی، امید است توانسته باشیم ذره ای از زیباییهای تمام نشدنی میهن عزیزمان ایران را در این وبلاگ نشان دهیم. راهنمایی های شما بزرگواران، چراغ هدایتگر ما خواهد بود.*
صفحه ها
دسته بندی موضوعی
آرشیو
لینک دوستان
سایت های منبع و مرتبط
لوگوها











كد لوگوي میهن ما

ابزارها و برنامه ها






Google

در وبلاگ میهن ما
در كل اينترنت

تماس با ما

آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 12377891
تعداد نوشته ها : 714
تعداد نظرات : 19

PageRank Checking Icon

آذربایجان شرقی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
آذربایجان غربی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اردبیل
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
اصفهان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
ایلام
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
بوشهر
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
تهران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
چهارمحال و بختیاری
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان جنوبی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان رضوی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خراسان شمالی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
خوزستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
زنجان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سمنان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
سیستان و بلوچستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
فارس
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قزوین
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
قم
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کردستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کرمانشاه
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
کهکیلویه و بویراحمد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گلستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
گیلان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
لرستان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مازندران
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
مرکزی
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
هرمزگان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
همدان
پخش زنده از وبلاگ میهن ما
یزد
پخش زنده از وبلاگ میهن ما

ابزار هدایت به بالای صفحه

اسلایدر


مترجم سایت


اگر شهر كلاچاي را پشت سر بگذاريد و به سمت رحيم آباد عزيمت كنيد و از آنجا به قصد ديدن اين سرزمين كهن و تاريخي عبور كنيد از مسير جنگلهاي بكر و دست نخورده اي گذر خواهي كرد و در پيچاپيچ راهي كه تو را فرا مي كشد بعد از طي كردن مناظر ديدني و زيباي مسير جاده آدمي را به اوج مي رساند و چشم هر رهگذري را به خود خيره مي سازد.

اين منطقه كه در امتداد سلسله كوه هاي البرز قرار دارد از جنوبي ترين نقطه شهرستان رودسر آغاز شده تا جنوبي ترين نقطه شهرستان رامسر ادامه مي يابد.

اشكور از جنوب به قزوين، از مغرب به املش و رودبار الموت، از مشرق به بخش كوهستاني رامسر و تنكابن و از شمال به دامنه هاي كوهستاني رحيم آباد محدود مي شود.

"اشكور" جزء بخش رحيم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر كلاچاي به سمت رحيم آباد قرار گرفته و عجائب هفتگانه اي را در دل خود جاي داده كه قدمتي به درازاي تاريخ دارد.

"مسجد ناصرالحق يا ناصرالكبير(ع)" معروف به آستانه هفت امام در روستاي رودبارك از دهستان اشكور سفلي قرار دارد كه در قرن سوم هجري قمري ساخته شده و يكي ازعجائب هفتگانه اشكور به شمار مي آيد.

روستاي رودبارك با روستاهاي نركي و توسه چال همسايه است و در 35 كيلومتري بخش رحيم آباد و 50 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان رودسر واقع شده است.

در قرن سوم هجري قمري به دستور ناصرالحق (ناصرالكبير) ابومحمد حسن معروف به حسن اطروش نوه حسن بن زيد در روستاي رودبارك مسجدي ساخته شد كه بعدها اين مسجد بنام آستانه هفت امام معروف شده است.

در داخل آستانه يك ميله آهني قرار دارد كه مزار هفت امامزاده را از قسمت ديگر آستانه جدا مي كند، چشمه اي نيز در پائين آستانه قرار دارد كه آب آن شور و براي دفع امراض از آن استفاده مي شود.

از خصوصيات ظاهري ديگر آستانه هفت امام مي توان، سه درب چوبي دو لنگه در سه جهت غرب و شرق و شمال، چهار طرف ايوان، تعداد 22 ستون كه با آجر البرز ساخته شده نام برد.

در دورادور آستانه، يك درب دولنگه فلزي در ورودي ايوان، يك ستون چوبي در وسط آستانه و سراسر بام پوشيده از سفال است. تخته چوبهايي نيز در آستانه قرار دارد كه بر روي آنها عبارات زير حك شده است: "ابر آمد و زار زار بر سبزه گريست بي باده گلرنگ نمي بايد زيست ، اين سبزه كه امروز تماشاگه ماست تا سبزه خاك ما تماشاگه كيست؟"

درب چوبي كه به "بي بي هيبت " معروف است در قسمت غربي ديوار آستانه نصب شده است و اعتبار زيادي به آستانه هفت امام بخشيده است، تاكنون اين درب دوبار توسط كساني به سرقت رفته ولي به لطف خدا دوباره به جاي خودش برگشته است.

"كوه عروس و داماد" از ديگر عجائب اشكورات است كه درروستاي زياز واقع شده است اين روستا با روستاهاي آغربن كندسر، گرمابدشت، ديورود و سجيران همسايه بوده و در 26 كيلومتري بخش رحيم آباد و 41 كيلومتري جنوب غربي شهرستان رودسر واقع شده است.

در شمال منطقه سي پل، كوه سنگي با شيب بسيار تند واقع شده است كه در بالاترين نقطه آن دو مجسمه سنگي به شكل عروس و داماد قرار دارد.

نقل است كه در گذشته هاي دور پسر و دختري بدون اذن والدين خويش زندگي زناشويي خود را آغاز مي كنند تا اينكه در اثر اين بي حرمتي مورد عاق والدين واقع شده و در نقطه اي كه در حال حاضر به "عروس و داماد " معروف است به شكل دو انسان تبديل به سنگ مي شوند.

كوه عروس و داماد به واسطه اينكه در بين كوه هاي ديگر اشكور از زيبايي و شكوه خاصي برخوردار است و نظر هر بيننده اي را در حال گذر از اين منطقه به خود جلب نموده و ناخودآگاه متوجه عظمت خالق هستي كه باعث اين همه زيبايي است، مي كند.

" درياچه صمد آباد" يكي ديگر از عجائب منطقه اشكورات گيلان است كه در روستايي صمدآباد قرار دارد اين روستا با روستاهاي اكبرآباد، برمكوه، تلابنك، وگلخاني، دشتك و زراكي همسايه است و در 54 كيلومتري بخش رحيم آباد و 69 كيلومتري شهرستان رودسر واقع شده است.

ساكنان اين روستا معتقدند كه نام اصلي اين روستا در گذشته چيز ديگري بوده است، نقل است كه در گذشته دو سيد در تاريكي شب وارد اين روستا شده اما كسي حاضر نشد كه آنان را در منزل خود پناه دهد تا اينكه سرانجام در منزل پيرزني كه تنها زندگي مي كرد وارد مي شوند در اين هنگام آن دو به پيرزن از آب گرفتن تمام روستا خبر مي دهند.

سپس وقت موعود فرارسيد و تمام روستا را آب مي گيرد، بعدها فردي به نام صمد تصميم به آباداني اين روستا مي گيرد كه از آن زمان تاكنون اين روستا به صمدآباد معروف شده است.

درياچه اي نيز در اثر آبگرفتگي از آن زمان تاكنون برجاست كه يكي از بزرگترين درياچه ها و از جمله عجايب هفتگانه اشكور به شمار مي آيد.

" غار وادار" روستاي دليجان از ديگر عجائب اشكورات است اين روستا با روستاهاي تواسانكش و ياسور همسايه بوده و در 47 كيلومتري بخش رحيم آباد و 62 كيلومتري شهرستان رودسر واقع شده است.

غاروادار، آثار آبادي و آجرهاي قديمي در كجيل سرا، آسياب قديمي بومي تله از نقاط معروف و قديمي اين روستا به شمار مي رود.

غار وادار كه در مشرق روستا واقع شده از منطقه ونكش شروع و تا غار وادار امتداد دارد در فاصله اين دو نقطه كه بصورت تونلي زيرزميني است دهانه آن در منطقه وادار گشاد و پهن مي شود.

در حال حاضر در اين نقطه به صورت يك غار آشكار است، اين غار در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع شده و از حيث قدمت داراي تاريخ بسيار دور و درازي است و از ديگر عجايب هفتگانه اشكور به حساب مي آيد.

" دارگردان رجه" در روستاي گيري واقع شده است و اين روستا با روستاهاي كياشكول، ميانرود و محمودلات همسايه بوده و در 68 كيلومتري بخش رحيم آباد و 83 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان رودسر واقع شده است.

اين روستا در منتهي اليه اشكور بالا و در پاي قله معروف بزاكو قرار گرفته است در ميان منطقه زورو و قله بزاكو، "دارگردان رجه" واقع شده است كه استان گيلان و استان مازندران را از همديگر جدا مي كند.

در اين نقطه تصوير چند انسان كه در حال حمل درخت بوده به صورت سنگ سياه درآمده و چشمان تمامي آنها به طرف كوه بلور (شاه سفيد كوه) است.

سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع در روستاي گيري، آسياب قديمي كه در جنوب روستاي مذكور واقع شده است در حال حاضر متعلق به آقاي كشتگر است.

اين آسياب شايد يكي از معدود آسيابهاي اشكور است كه هنوز هم از مناطق دور و نزديك براي آسياب كردن گندم مورد استفاده قرار مي گيرد، علت اصلي برقراري اين آسياب آب فراواني است كه از دهانه يك سنگ بزرگ بيرون مي آيد كه اين محل سرچشمه رودخانه آسمانرود است.

اين چشمه كه معروف به آسمانرود بوده به علت صافي و زلالي آب به اين نام معروف شده است و به عنوان يكي ديگر از عجايب هفتگانه اشكور معرفي شده است.

"تونل طولاني يازن" از عجائب هفتگانه اشكورات گيلان است كه در روستاي يازن قرار دارد، يازن با روستاهاي تمل، نارنه و سپارده همسايه است و در 118 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان رامسر واقع شده است.

در اين روستا در انباركاه شخصي به نام صدرالله يازني يك تونل بسيار طولاني وجود دارد كه به عقيده اهالي راه به جايي دارد.

صاحب كتاب از "آستارا تا آستارآباد" نيز از وجود اين تونل بسيار طولاني در روستاي يازن ياد مي كند، اين تونل يكي ديگر از عجايب هفتگانه اشكور به حساب مي آيد.

به هرحال عجائب هفتگانه اشكور و ساير نقاط ديدني و جذاب مناطق اشكورات كه داراي قدمت ديرينه پس از اسلام هستند بستر مناسبي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي است و بايد اين آثار تاريخي و طبيعي به طور كامل به گردشگران و علاقمندان معرفي شود.

منبع: lidomaa.tebyan.net


Share
دسته ها : گيلان
X